29 Kasım 2016 Salı

DENGELEME ( Balancing)


Dengeleme (Balancing) Yeri; iki pastan sonra konuşma sırasının kendisine geldiği vo kendisinin de pas geçmesi durumunda artırmanın sonuçlanarak kapanacağı oyuncunun yeri olarak tanımlanır. En çok karşılaşılan durumda; Oyun Açıldıktan sonra dördüncü oyuncuya kadar pas geçildiğine, bu oyuncunun yeri Dengeleme Yeridir

Dengeleme için gerekli şartlar varsa, eldeki puanın azlığının doğurduğu korku ya da ürkeklik duygusuna kapılmaksızın, dengeleme yapılmalıdır. Gerekli şartlar konusunda standartlaşmış bir husus yok ise de, çoğu hallerde 6 HCP ve 5 uzunluktu bir renk bu eylem için yeterlidir.

Dengeleme Bric’in vazgeçilmez bir ilkesi olan yarışmada, Araya Giriş (Overcall) tekniğinin özel bir uygulanış şeklidir. Briç bir ekip oyunudur, ve bir ekip bünyesindeki uygun değerlere (Şekil?, puan?) sahip olan oyuncu, ürkeklik göstermeden, yarışmayı başlatmalıdır. Direk Yerdeki oyuncu yarışamıyor ise, ortağı dengelemelidir.

Briç’te Dengeleme artırmalar esnasında, rakiplerin her ikisi de kendilerini sınırlayarak (limit) artırmadan çekildikten, diğer bir deyiş ile ‘düşük seviyeli bir Kısmi puan’a (Part- Score) razı olduklarını’ ifşa ettikten sonra, Dengeleme Yerindeki oyuncunun (önceden pas geçmiş olabilir) yarışmayı başlatmak ya da sürdürmek amacı ile, artırmayı yeniden başlatmasıdır.

Rakipler oyunu açtığında ve karşılıklı konuştuklarında, ilk bakışta puanların çoğunluğu rakip tarafta gibi görünse de, artırmalar ilerledikçe, taraflar arasında puan dengesi (balance) olduğu ortaya çıkınca, dengelemek, yani kendi ortaklığımzında ‘belli oranda bir gücü olduğunu ortaya koymak KALİTELİ BRİÇİN VAZGEÇİLMEZ GEREĞİDİR.

Dengeleme’nin temel amacı kendilerini sınırlandırmış olan rakipleri tahrikle hataya sürükleyerek yükselmelerini sağlamak, ve böylece oyunlarını batırma ihtimalini fazlalaştırmaktır. Rakipler bu tahrikinize katılmaz, ve kurduğunuz tuzağa düşmezlerse, ortaklığınızda bulabileceğiniz mütevazi bir güç ve iyice bir fit ile (bulunamayabilir de !) Kısmi puan’a oynayabilir ve avantaj elde etmiş olursunuz. Dengeleme “risk almak” demektir. Dengeleme yapan oyuncu, rakiplerin Ceza Kontru karşısında ekibine ceza ödetmek riskini de yüklenmiş olmaktadır. Dengeleme ile Araya Giren’in ortağında (Yükselten) gerçekten çok kötü bir el olabilir, ya da kartların çok kötü dağılımı nedeni ile (5-0, 4-1) oyun batabilir. Bu gibi hoş olmayan tehlikelere ilaveten; Dengeleme eylemi, rakiplerin sizden elde edeceği ilave istihbarat ile, ellerini tekrar değerlendirerek artırmaya kaldıkları yerden devam etmelerine, yani “uyuyan bir yılanı uyandırmayaı” da neden olabilir.



Dengeleme, TEHLİKELİ olduğu kadar iyi Briçle GEREKLİ olduğu için, Briçin her aşamasında ve eyleminde olduğu gibi, GÜÇLÜ BİR MUHAKEME gerektirir. Aşağıdaki sorular, zihnen sorulmalı ve iyi bir değerlendirme sonucu yapılacak eyleme acele etmeden karar verilmelidir.

Ø  Elde Dengeleme için uygun ŞEKİL ve puan var mıdır ?

Ø  Rakipler neler konuşmuştur ?

Ø  Rakipler neden kendilerini sınırlamış ve artırmadan çekilmiştir ?

Ø  Rakipler kaç puanlık skora razı görünmektedir?

Ø  Siz kısmî puanda ne kazana bilirsiniz, bir ya da iki batsanız ne ceza ödersiniz ?

Ø  Son olarak, değerli ortağınız (Yükselten) ne demek istediğinizi (rakipleri taciz etmek/Kısmî puana oynamak) anlayacak mı, yoksa sizi bir maceraya sürükleyecek midir ?

Yukarıda ŞEKİL ve puan kelimelerinin yazılışına dikkat ediniz. Briçte dengeleme, diğer deyimi ile yarışma, puan ile değil ŞEKİL ile olur. Birçok Briç oyuncusu sadece, elinde yeterli puan olmadığı gerekçesi ile (Kaç puan olacak ise !?!), elin şeklini anlamadan, Dengeleme Yerinde ürkek davranmakta ve avantajı rakibe adeta hediye etmektedir.

Teknik olarak söylemek gerekirse; DENGELEME İKİ PAS’TAN SONRA, PAS GEÇMEMEKTİR.

Dengeleme’nin Amacı


Ø  İhaleyi rakiplerin kazanması durumunda, iyi bir savunmanın başlangıcı olarak, Ortağı açılacağı Kart hakkında yönlendirmek ( Lead Direct).

Ø  Rakipleri TACİZ etmek ®- Kısmî puan (Part Score) elde etmek.

Ø  Varsa Oyun (Zon) bulmak.

Ø  Son olarak Şlem ihtimalini araştırmak.

Burada dikkat edilirse, Zon ya da Şlem bulmak hususları amaçların sıralanmasında, Kısmî puan oyununu takiben en son sıralarda yer almışlardır. Buradaki sıralama ile verilmek istenen mesaj, oyunu rakipler açtığında bizim Oyun ya da Şlem bulamayacağımız anlamında olmayıp, yarışma sürecinde esas önceliğin rakipleri TACİZ etmekte olduğunun vurgulanmasıdır. Dengeleme pozisyonunda rakiplerin konuşmalarını güçleştirmek ve konvansiyonlarını bozmak amacı ortadan kalkmış, buna karşılık taciz ve tahrik önem kazanmıştır. Rakipleri taciz için ise ÇOK PUANA İHTİYAÇ YOKTUR; iyi Briç bilgisi yanında güçlü muhakeme yeteneği gerekir.

Dengeleme Yeri Tanımı


Dengeleme Yerinin tanımında iki temel kriter vardır. Bunlar:

Ø  Her iki rakibin de kendilerini sınırlamış olmaları (Limit).

Ø   Son konuşan rakipten sonra sıradaki oyuncuların (ortağınız ile diğer rakip) pas geçmiş olması, yani artırmanın sonlanıyor olması.

Dengeleme en kolay şekli ile, rakip oyun açtıktan sonra (Birinci Yer) en son oyuncuya (Dördüncü yer) kadar herkesin pas geçmiş olması olarak gösterilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder